Een verslagje uit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu Een verslagje uit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu

Een verslagje uit Suriname

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Wat gaat de tijd snel hier! Ik geniet elke dag meer van dit land. Ik ben er echt naar toe gegroeid. Hoe erg ik in het begin moest wennen aan de manier van communiceren, zo kijk ik er nu niet meer raar van op. Ik heb ook echt mijn dagelijks ritme gevonden hier. Het eten vind ik ook heerlijk! Saoto soep, Casave soep en de bami staan boven aan, zo lekker!!! Best bijzonder dat ik nu pas over het eten begin, want in Nederland praat ik bijna nergens anders over ;-). Ik heb een kookboek gekocht dus ik kan thuis mijn kookkunsten weer uitbreiden.

Vorig weekend een trip gehad naar Brownsberg, Stone Island en berg en dal.
We begonnen de tour op Brownsberg waar we een prachtig uitzicht hadden over het stuwmeer. Hierna zijn we naar de Ireneval geweest, een prachtig waterval en om daar te komen moesten we een flink stuk lopen, afdalend van de berg. Heerlijk gezwommen bij de waterval en daarna moesten we weer terug klimmen. Een prachtige en redelijk zware wandeling. Maar wat is het hier mooi en wat geniet ik van deze momenten. We hebben ook nog een paar apen gezien, erg leuk!
Na de lunch zijn we naar Stone Island vertrokken, dit is een plek aan het stuwmeer.
Wauw!!! Wat is het daar mooi, nog nooit zoiets gezien. Het is een gebied dat ze door de bouw van de stuwdam onder water hebben laten lopen, hierdoor steken er over het hele meer boomstammen uit het water.
S ’avonds maakte we nog een avondwandeling om te kijken of we nog dieren konden spotten. Op een paar kikkers na, is dit niet gelukt. Hierna een kampvuur gemaakt en lekker zitten kletsen met de groep.
De volgende ochtend hebben we ons vroeg laten wekken om de zondopkomst te zien. Prachtig was die en op de achtergrond hoorde we de brulapen.
Ook zijn we nog met een Korjaal over het stuwmeer gevaren en hebben gevist. Dat moest ik natuurlijk ook proberen, in 1x had ik een piranha aan de haak.
Dit was weer een tour die alle verwachtingen te boven ging, alles was zo goed geregeld en ik heb m’n ogen weer uitgekeken door de mooie natuur hier.

Afgelopen weekend zou ik naar Jaw Jaw gaan, maar de gids die het geregeld had en mee zou gaan, had iets te regelen met toeristen. Hierdoor was hij erg laat en hebben we toen besloten de tour te verplaatsen. We zijn nu op de scooter naar Overbridge gegaan waar we onze hangmatten hadden opgehangen en heerlijk gezwommen hebben in de Surinaamse rivier. Ook de nacht in onze hangmatten doorgebracht. We zijn zowel heen, als op de terug reis langs verschillende plekken even gestopt om wat te drinken. Een heerlijk weekend dus.

Vandaag lekker vrij omdat het een feestdag is, Holi Phagwa, vanmiddag gaan we dat vieren door met gekleurd poeder de straat over te gaan en dat naar iedereen te gooien. Ben benieuwd.

Het Project

Op het project ga ik het steeds leuker vinden. De band met de kinderen wordt hechter. Met 1 meisje lees ik elke dag een stukje. Zij leert net lezen en doet zo haar best. Met de tweeling lijkt het ook beter te gaan, ze hebben nog steeds een boze momenten maar komen vaak naar me toe om te vragen of ik met ze wil lezen of puzzelen. Dan zijn het echt twee lieve jongetjes.
Ik ben echt verliefd op de jongste, een jongetje van 1,5 jaar. Echt een vrolijk jochie die af en toe heerlijk bij me in slaap valt.

Met de zusters veranderd de band niet echt. Het wisselt per zuster. Met sommige werk je wel echt samen en andere negeren je gewoon als je tegen ze praat.
De wasvrouw en de Kok zijn echt super lief en zijn altijd bereid me te helpen.

De tijd gaat zo snel dat ik nog maar 1 volle week op het project zal werken voor ik afscheid moet gaan nemen. Dat gaat een zwaar afscheid worden. Ik heb nog geprobeerd mijn verblijf met een maand te verlengen maar dat was helaas niet mogelijk met m’n werk.

Dit was het voor nu weer even. Ik ga me voor bereiden voor het grote feest. Poeder in de tas, een witte shirt aan en gaan!!

Tot snel!!

  • 17 Maart 2014 - 15:46

    Ellen:

    Sanne, wat leuk om weer wat van je te lezen! Wat een verschil met het leven hier! Ik wens je de laatste week veel plezier toe met alles wat je nog gaat doen. Liefs Ellen, onc

  • 17 Maart 2014 - 15:57

    Pa En Ma:

    Hoi Sanne ,
    Wat ziet de tuin er prachtig uit ,heb je toch maar weer voor elkaar gekregen hè ,leuk verslag weer, geniet vanavond maar lekker.tot gauw dikke kz

  • 17 Maart 2014 - 16:30

    Erica:

    Leuk om je belevenissen te lezen!Een enorme levenservaring!
    Groetjes Erica

  • 17 Maart 2014 - 18:38

    Jill:

    Liefje!!! Wat een mooie foto's weer! Stiekem blij dat het mca je niet kan missen, ik sluit me volledig bij hun aan ;). Geniet van je laatste weken snoesje!!
    Kus

  • 17 Maart 2014 - 18:39

    Marjon:

    Wat een heerlijke verhalen zeg! Genieten geblazen hoor ik al. Jammer dat het niet gelukt is om je verblijf te verlengen... voor jou dan, want ik vind het stiekem wel gezellig als je straks weer terug bent hoor!
    Ga lekker feesten en genieten en tot snel! Groetjes marjon

  • 17 Maart 2014 - 19:49

    Ilona:

    Wat zie je er super happy uit op de foto's ! Gaaf om te zien.
    Jammer dat je verlenging niet gelukt is!
    Geniet nu nog zolang het kan.
    Tot snel. Grtz Iloon

  • 17 Maart 2014 - 20:44

    Fenny:

    Weer een prachtig verhaal van je. Goed om te lezen dat je er ook op uitgaat. Je inspanning wordt ook beloond. Zij vinden je ook een kanjer!! Ze gaan je straks missen.
    Dikke kus, Jochem en Fenny

  • 17 Maart 2014 - 22:27

    Marieke:

    Hoi Sanne, wat geweldig om al jouw avonturen te lezen. Super!! Mooi ook van de tuin, lekker voor de kinderen. Geniet nog even met volle teugen! Tot op 361! X marieke

  • 18 Maart 2014 - 11:01

    Timone:

    Hoi Sanne! Wederom weer een leuk en boeiend verhaal, ook mooie foto's zeg. Fijn om te zien/te lezen dat het goed met je gaat en je het naar je zin hebt. Geniet nog van de laatste tijd daar. Groetjes Timone

  • 18 Maart 2014 - 18:55

    Jacqueline:

    Wat een belevenissen zeg! Goed om te horen dat je nu toch de verdiende waardering van de kids krijgt. Geniet er nog even van! Dikke x van pieter, jacqueline, ross, amber en lotte

  • 18 Maart 2014 - 20:06

    Liesbeth:

    Wat gaaf om te zien waar je allemaal mee bezig bent.Wat zullen ze je daar straks missen.
    Nog veel plezier. Groetjes Liesbeth.

  • 19 Maart 2014 - 21:48

    Alice:

    Hoi Sanne, het is erg leuk om je ervaringen te lezen en we kunnen een beetje te kunnen genieten van de mooie natuur. De moeite waard om een keer heen te gaan....
    Wij wensen je veel sterkte toe voor de laatste dagen. Afscheid nemen van de kindertjes en anderen zal lastig zijn. Maar.....je mooie ervaringen met herinneringen neem je mooi mee!
    Liefs Alice en Arie




  • 22 Maart 2014 - 17:06

    Emma Scharp:

    Lieve San!
    Wie heb je nou aan de haak geslagen???
    Een super avontuur als ik de prachtige foto`s zie en je verhaal lees. Tot gauw.
    xxEmma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Vrijwilligerswerk Suriname!!

Ik ga voor twee maanden naar Suriname!! Daar ga ik als vrijwilliger werken in een kindertehuis voor kinderen besmet met HIV/Aids en kinderen die verwant zijn met Hiv/aids. Dit opvanghuis in Paramaribo Zuid vangt een aantal hiv/aids besmette kinderen op.
Ook vinden kinderen van wie de ouders aan AIDS overleden zijn - of niet in staat zijn voor hun kind te zorgen- voor korte of lange termijn een thuis bij de stichting. Momenteel wonen er 22 kinderen in het huis en circa 5 hiervan zijn hiv-besmet.
Het doel van de stichting is om zorg en welzijn aan te bieden voor kinderen in Suriname die besmet zijn met het HIV/AIDS virus, en die geen mogelijkheden hebben om zichzelf te verzorgen of te ondersteunen. Ook wonen er kinderen die zelf niet hiv besmet zijn maar waarvan de ouders /verzorgers hiv besmet zijn of aids hebben en daardoor niet voor de kinderen kunnen zorgen.
In dit sociale project zal ik me grotendeels bezig houden met het geven van extra aandacht aan de kinderen.
De activiteiten voor mij als vrijwilliger zijn o.a.:
- Assisteren bij dagelijkse werkzaamheden zoals de kinderen aankleden, baden en voeden
- Adminstratieve werkzaamheden
- Creatief bezig zijn met de kinderen
- Spel- en leesactiviteiten bedenken en uitvoeren
- De kinderen helpen met schoolwerk
- informatie geven over bijvoorbeeld hygiene, seksuele voorlichting en overige informatie bestemd voor de doelgroep.

Ik heb er heel veel zin in en ben benieuwd wat dit avontuur mij allemaal zal brengen

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2014

Afscheid weeshuis en laatste week

17 Maart 2014

Een verslagje uit Suriname

09 Maart 2014

Eindelijk weer even een verslagje

20 Februari 2014

Schilpaddentour en belevenissen bij het project!!

14 Februari 2014

Eerste week!!!
Sanne

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn avonturen in Suriname volgen.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 11306

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 09 April 2015

Werken als verpleegkundige in Suriname

04 Februari 2014 - 01 April 2014

Vrijwilligerswerk Suriname!!

14 Februari 2005 - 15 Januari 1970

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: