Afscheid weeshuis en laatste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu Afscheid weeshuis en laatste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu

Afscheid weeshuis en laatste week

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Afscheid weeshuis,

Afgelopen donderdag afscheid genomen van het weeshuis en dat viel me zwaar. In die korte tijd ben ik me echt gaan hechten aan de kinderen van het weeshuis.
Woensdag had ik samen met Iris, mijn huisgenoot, 35 pannenkoeken gebakken.
De dag van het afscheid begon gewoon als een normale werkdag. Alle aandacht ging deze dag naar de kinderen. Voor de laatste keer de tweeling, Denzel en Dencior, en Nequisha opgehaald. Bij de winkel mochten ze even wat lekkers uitzoeken. Wat waren ze zoet, ze zijn niet van mijn zijde geweken. Het baden is ook nog nooit zo goed gegaan en ik was ook zo klaar. Hierna heb ik met de kinderen gegeten en bij de naschoolse gezeten, ook leuk om eens te zien hoe dat gaat.
Daarna mochten de kinderen spelen en het was mooi weer, dus ze waren allemaal in de tuin. Zo leuk, ook mooie foto’s kunnen maken.
Toen de pannenkoeken en de ijsjes op tafel kwamen, stonden ze allemaal netjes in de rij. Na het uitdelen nog meer foto’s gemaakt. Gelukkig waren de stagiaires er ook en die hebben veel foto’s gemaakt voor mij.

Ik had voor alle kinderen een zakje met snoep en voor de kleintjes had ik er een bellenblaas bij gedaan, voor de meisjes een lipgloss en de jongens een sleutelhanger die ze zelf moesten maken.
Bij het uitdelen kreeg ik van elk kind een brasa.
De tweeling had ik eerst even meegenomen, het deed me echt pijn om ze daar achter te moeten laten. Ik merkte de afgelopen weken echt een duidelijk verschil in hun gedrag naar mij toe, uiteraard nog wel met hun bijzondere buien. Maar ze trokken echt naar mij toe en zeiden ook na het weekend ik heb je gemist! Deze dag waren ze niet van mijn zijde geweken en kreeg ik echt een dikke brasa en een zoen van ze. Zo moeilijk om dan bij ze weg te lopen.
Dat was het dan, een mega ervaring rijker. Had het voor geen goud willen missen, maar had wel graag wat meer tijd gehad.

S’avonds ben ik helemaal los gegaan in de Havanna Lounge, dit is de discotheek waar ik elke donderdag ga stappen. Heerlijk salsa en merengue gedanst.

Vrijdag de laatste salsa lessen gehad, ik zit nu op het semi 1 niveau! Blijft ook zo leuk om te doen, als ik wil kan ik hier 4 avonden in de week salsa dansen.

Afgelopen weekend zijn we naar Galibi geweest om schilpadden te spotten. Deze keer wilde ik dat wel eens zelf regelen. 1 van die jongens die ik hier heb leren kennen zou het geregeld hebben maar op vrijdag middag bleek er nog niets geregeld te zijn. Uiteindelijk heb ik zelf de bootsman opbelt voor de boottocht. Maar ook voor de accommodatie, gids om naar de schilpadden te komen en een keuken omdat we zelf wilden koken geregeld. Via, via, nog een goedkope taxi voor heen en terug geregeld.
Zo leuk om het allemaal zelf geregeld te hebben.
Zaterdag ochtend om 9:00 vertrokken en alles verliep vlekkeloos, de taxi was op tijd, de boot stond op ons te wachten en de gids voor daar, stond ons op Galibi op te wachten.

De accommodatie was prima, konden er ook heerlijk onze hangmat ophangen. Ik heb een heerlijke curry gemaakt met de dames en heerlijk gegeten.
Rond 21:00 was het dan eindelijk zo ver, met de boot in het donker naar de schilpadden gevaren. Een avontuur op zich. Onder een zeil in een boot, zodat we niet nat zouden worden, de hoge golven trotseren. Dat was best even spannend.
Bij aankomst was er gelijk een schildpad. Hier stond dan ook een hele groep omheen. We hebben het gelukkig wel goed kunnen zien en prachtige foto’s kunnen maken. Later nog een schildpad gezien. De meeste groepen vertrokken hierna, maar wij wilden blijven omdat we de schildpad het water in wilde zien gaan. Zo gaaf om te zien, hoe z’n groot beest zich verplaatst en dan verdwijnt in de zee.

Doordat wij alle tijd hadden, hebben we echt alles kunnen zien. Wat een ervaring. Wel bizar als je hoort dat er van de 1000 eieren er maar 1 overleefd.
Bij terugkomst hoorde we dat er ook daar schilpadden gezien waren. Zelf hebben we ook 1 gezien en hebben we met ons groepje van 6 personen het hele proces mogen aanschouwen. Zo intens was dat om met elkaar mee te maken. Wat een geweldige ervaring was dat.
Volgende ochtend zijn we nog even naar de Galibi Zoo geweest die uit een paar apen en schildpadden bestaat. Wel leuk was dat we met de apen op de foto konden. Ze kwamen namelijk gewoon bij je zitten. Het nachtaapje viel zelfs in slaap bij me, was zo schattig.

Maandag zijn we met een paar op de fiets gestapt en met de boot naar de overkant gegaan, naar Meerzorg. Daar zijn we naar Peperpot gefietst. Dit is een oude koffie plantage. Erg leuke tocht door de natuur en dorpjes en we hadden prachtig weer. Laatste dagen namelijk weer erg veel bewolking en regen gehad.
Terug zijn we over de bosjes brug gefietst, dit is een hoge brug over de Surinaamse rivier die Paramaribo aan de Commewijne verbind. Er werd veel door auto’s geroepen: “je bent er bijna”. Erg leuk om te doen en het uitzicht is prachtig.

Ga nu mijn laatste dagen in hier en dat is echt een raar idee. Heb hier leuke contacten opgebouwd en echt mijn draai gevonden. Maar ook aan dit avontuur komt weer een einde.
Komende dagen bestaan vooral uit relaxen, gaan waarschijnlijk nog naar een resort en als het even mee zit dit weekend nog op trip naar Jaw Jaw, hoop dat het deze keer wel doorgaat.

Tot snel allemaal


  • 26 Maart 2014 - 14:50

    Kiki:

    Ha, die Sanne,

    Het afscheid nemen valt je zwaar, logisch met al je inzet en liefde die je hebt gegeven. Gelukkig nog een weekje om alles te laten bezinken, te genieten van het land en thuis komen is ook weer leuk hoor!!

  • 26 Maart 2014 - 16:20

    Fenny:

    Het zit er weer op, maar ja zo te lezen heb je je prima vermaakt. Kinderen voelen het aan dat er iets staat te gebeuren. Leuk afscheid heb je voor de kinderen geregeld. Nou geniet nog maar even van je vrije dagen. Groet Jochem en Fenny

  • 26 Maart 2014 - 16:21

    Ilona:

    Lieve Sanne. Geniet onwijs van je laatste dagen. Sterkte bij het weggaan. Tot snel in NL.
    X

  • 26 Maart 2014 - 16:39

    Astrid:

    Sandy!! Wauw wat supercool, die reusachtige schildpad!! Ja jammer dat je alweer naar huis moet.. :(
    Geniet nog even!! Dikke kus

  • 26 Maart 2014 - 17:52

    Andries:

    Hoi Sanne, ik had net vanmorgen een maltje naar Jan en Rom gestuurd met het verzoek je sterkte te wensen voor het afscheid van de kinderen.( Ik was nl zo dom geweest om te veel te verwijderen van mn email). En nu lees ik net dat je al afscheid hebt genomen. Begrijpeljk dat dat heel moeilijk was. Geniet nog van je laatste dagen, Andries en Ruth

  • 26 Maart 2014 - 18:30

    Jolanda:

    Wat vliegt de tijd, heb je het alweer over je terugkomst! Je kunt straks met trots terug kijken op een fantastisch avontuur. Je hebt ook iets moois achtergelaten de kinderen kunnen nu lekker buitenspelen. Dankzij jou. Geniet van je laatste dagen daar. dikke kus van ons allemaal. Rene Jolanda Nancy en Niels

  • 26 Maart 2014 - 18:51

    Afra:

    Hey Sanne,
    Weer een erg mooi verhaal om te lezen + leuke foto's! Geniet nog lekker van je laatste paar dagen!
    X

  • 26 Maart 2014 - 22:32

    Jill:

    Snoes! Wat een toffe foto's weer! Wat heb je een heerlijk kleurtje!
    Geniet lekker je laatste dagen! Kus voor jou

  • 30 Maart 2014 - 03:12

    Carla:

    Hey Sanne,

    Mooie tijd gehad en toch alweer voorbij. Geniet nog even deze dagen en tot gauw.
    Liefs Carla

  • 30 Maart 2014 - 03:17

    Toos:

    Yeh Sanne, de laatste dagen alweer, wat gaat het ook snel. Geniet nog lekker even en 'n goede terug reis toegewenst.
    Liefs van Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Vrijwilligerswerk Suriname!!

Ik ga voor twee maanden naar Suriname!! Daar ga ik als vrijwilliger werken in een kindertehuis voor kinderen besmet met HIV/Aids en kinderen die verwant zijn met Hiv/aids. Dit opvanghuis in Paramaribo Zuid vangt een aantal hiv/aids besmette kinderen op.
Ook vinden kinderen van wie de ouders aan AIDS overleden zijn - of niet in staat zijn voor hun kind te zorgen- voor korte of lange termijn een thuis bij de stichting. Momenteel wonen er 22 kinderen in het huis en circa 5 hiervan zijn hiv-besmet.
Het doel van de stichting is om zorg en welzijn aan te bieden voor kinderen in Suriname die besmet zijn met het HIV/AIDS virus, en die geen mogelijkheden hebben om zichzelf te verzorgen of te ondersteunen. Ook wonen er kinderen die zelf niet hiv besmet zijn maar waarvan de ouders /verzorgers hiv besmet zijn of aids hebben en daardoor niet voor de kinderen kunnen zorgen.
In dit sociale project zal ik me grotendeels bezig houden met het geven van extra aandacht aan de kinderen.
De activiteiten voor mij als vrijwilliger zijn o.a.:
- Assisteren bij dagelijkse werkzaamheden zoals de kinderen aankleden, baden en voeden
- Adminstratieve werkzaamheden
- Creatief bezig zijn met de kinderen
- Spel- en leesactiviteiten bedenken en uitvoeren
- De kinderen helpen met schoolwerk
- informatie geven over bijvoorbeeld hygiene, seksuele voorlichting en overige informatie bestemd voor de doelgroep.

Ik heb er heel veel zin in en ben benieuwd wat dit avontuur mij allemaal zal brengen

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2014

Afscheid weeshuis en laatste week

17 Maart 2014

Een verslagje uit Suriname

09 Maart 2014

Eindelijk weer even een verslagje

20 Februari 2014

Schilpaddentour en belevenissen bij het project!!

14 Februari 2014

Eerste week!!!
Sanne

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn avonturen in Suriname volgen.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 560
Totaal aantal bezoekers 11301

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 09 April 2015

Werken als verpleegkundige in Suriname

04 Februari 2014 - 01 April 2014

Vrijwilligerswerk Suriname!!

14 Februari 2005 - 15 Januari 1970

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: