December en Januari in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu December en Januari in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu

December en Januari in Suriname

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal,

Afgelopen 2maanden veel meegemaakt, maar begin gewoon bij het begin.
December begon met het afscheid van 2 goede vrienden. Don gaf een afscheid feest de avond voordat hij vertrok.
Hij had en klein barretje afgehuurd waar we gingen BBQen. De voorbereidingen waren bij mij thuis. Om 19uu zou het begon het feest. Nadat we heerlijk gegeten hadden kon het feest beginnen. De stoelen werden opzij gezet, de volume van de muziek werd verhoogd en iedereen begon lekker te dansen.
Om 22u stond de partybus er. Dit zijn bussen zonder dak en ramen, harde muziek,verlichting en drank. De juiste ingrediënten voor een mooi feestje dus. De bus was voor een uur gehuurd en het was 1 groot feest.
Na de bus zat de sfeer er lekker in en hebben dan ook even goed doorgefeest.

De volgende ochtend moest ik weer vroeg op want we gingen met het kindertehuis naar het waterpark.
Alle kinderen gingen mee en stonden ons al bij het hek op te wachten. De bussen waren op tijd en konden dan ook gelijk vertrekken.
De oudste jongens mochten niet mee, want die hadden straf.
Het was een leuke en vermoeiende dag. De kinderen vonden het super leuk dat wij ook mee gingen zwemmen. Lekker gek doen met de kinderen.


De feestdagen heb ik hier dit jaar ook mogen mee maken en geloof me dat is een groot feest. Het begint op kerstavond en eindigt op 2 januari.
Er is wel veel straat verlichting in allerlei kleuren, dat maakt dat je in de avond echt een mooie kerstsfeer krijgt. Ook is het ziekenhuis versierd en zie je overal kerstbomen. Maar het blijft raar dat het rond feestdagen ook gewoon 30 graden was. Moet zeggen dat een maand na de kerst er nog steeds hier en daar een boom staat en de afd interne in het ziekenhuis z'n versiering nog steeds heeft hangen.

Kerst avond ben ik met Joeri en Isabel naar de kathedraal geweest om een katholieke kerst mis mee te maken. De kathedraal is groot en helemaal van hout.
Was mooi om mee te maken en de liederen kon ik zo mee zingen van vroeger.
Hierna gingen we naar een olddschool bubbeling praty, wat we een hele hefige overgang was van rust naar schudden met die billen.
Was een leuk feestje.

Eerste kerstdag was een rustige dag even bij het zwembad gelegen en genoten van de zon, wat natuurlijk vrij uniek is.
In de avond met Joeri, Isabel en een paar collega's van Joeri uiteten geweest. We hadden gegeten bij souposo, waar we aan een lange tafel in een binnentuin zaten. Het was een heerlijke avond met een 5 gangen diner.

De jaarwisseling is hier geweldig, de hele maand December wordt er dan ook nergens anders over gesproken. Iedereen die je spreekt vraagt je gelijk je bent er toch wel met de jaarwisseling.
Nou nu snap ik waarom. Het begon al op 30 december met de jaarafsluiting in het ziekenhuis. Er was eerst een kerkdienst, na de dienst mocht je eten halen en daarna was er een bandje en begon iedereen te dansen. Ik bedoel dan niet een beetje bewegen maar iedereen gaat dan echt los, inclusief de directeur.
s'avonds was er een parbo night waar allerlei Surinaamse muziek gedraaid werd.

Op oudejaarsdag was ik eigenlijk vrij maar er kwam voor het eerst een patiënt met herceptin Subcutaan en m'n collega's vonden het prettig als ik daar wat uitleg over wilde gegeven en de eerste toediening wilde geven. Dus dat was een kort nachtje en om half 11 stonden Tino,Zoe en Ivaal alweer voor de deur om oudejaarsdag te vieren.
Nou en dat was me een feest, mi gado.
Er werden overal op straat vuurwerk matten afgestoken en die knalden hard, alle straten waren rood gekleurd. Ook in de straat waar het feest was werden er meerdere uigerold, iedereen werd naar de kant gestuurd en soms werd de mat een stuk omhoog getakeld en het werd zo afgestoken.
Ik was wel blij met m'n oordoppen want het zijn flinke klappers, dus we gingen echt knallend het nieuwe jaar in. Ook met een zakdoek voor je mond vanwege de rook ontwikkeling.
Uiteindelijk na veel gedans en vuurwerk was het bijna 24uur, waarop alle surinamers naar huis gaan om daar met elkaar te bidden voor het nieuwe jaar en samen met je familie zijn. Ik ben mocht gezellig mee met Tino, waar we ook een prachtig uitzicht hadden op het vuurwerk.
Kortom een top dag en nacht.

1 Januari was er nog een straatfeest bij t vat. Hier kwamen alle goede dansers van Paramaribo met elkaar battle, super leuk om te zien. uiteindelijk moest het publiek hun na doen met dansen. uiteraard stond ik voor aan. Van dit soort momenten geniet ik echt hier.

De maand Januari is een rustige maand, ben lekker aan het werk en m'n leventje hier aan het leiden. Kook hier ook regelmatig en de deur staat voor iedereen open. Wat soms gezellige avonden geeft.

Mn werk is nog steeds leuk. Heb ook leuke collega's die onder de indruk zijn dat ik me zo snel heb aangepast. Ze willen dan ook graag dat ik blijf.
Inmiddels zijn we ook verhuisd met de afdeling. De nieuwe afdeling is bijna drie keer zo groot en heeft heel veel kleur. Ik vind deze afdeling nu mooier dan in Nederland, maar dit kan dan ook snel. :p
We hebben nu een aparte ontvangstruimte en gespreksruimte om de patiënten te ontvangen, waardoor er veel meer privacy is.
Er zijn op dit moment zoveel ontwikkelingen binnen het ziekenhuis omtrent de oncologie dat ik helemaal enthousiast wordt. Ze zijn opzoek naar iemand die dit project ook wil leiden, helemaal iets voor mij. Maar helaas is de tijd daar te kort voor.

Maandag komen Jos en marloes voor 2 weken naar Su en gaan we een paar leuke trips maken naar het binnenland, daar heb ik echt super veel zin in.

dikke kus Sanne

  • 07 Februari 2015 - 19:40

    Claudia:

    Superverhalen, Sanne! Maar je komt toch wel weer terug, hè? Ach ja, je staat ook alweer op de dienstigst...

  • 07 Februari 2015 - 19:41

    Claudia:

    Dienslijst bedoel ik... Geniet nog maar lekker, hoor. Xx

  • 07 Februari 2015 - 21:29

    Erica:

    Ik proef er uit dat je wellicht wilt blijven...Goed over nadenken zou ik zeggen en doen wat jij wilt en niet wat anderen denken of willen..Als het tenminste haalbaar is.
    En anders weer flink aanpassen in NL en je draai terugvinden hier.

  • 08 Februari 2015 - 10:27

    Jan:

    Je heb het vreselijk goed naar je zin maar we komen natuurlijk gewoon weer naar huis.
    Heel veel plezier met Jos en Marloes geniet samen maar van al het moois.

  • 08 Februari 2015 - 14:28

    Ma:

    Hoi,
    Super leuk om te lezen ,heeft een andere betekenis om dat ik het allemaal gezien heb en de personen waar je over schrijft ken.
    Geniet nog maar lekker en van de twee weken met Jos en Marloes dikke kz.

  • 09 Februari 2015 - 08:26

    Josje:

    Jaloersmakend die verhalen van je, Sanne. Krijg de indruk dat je je helemaal thuis voelt daar en mooi dat je ook de waardering van je collega's krijgt voor de oncologische kennis die je meebrengt.
    Zal nog lastig worden om straks e.e.a. weer los te moetem laten en je draai in het koude kikkerlandje weer te vinden.....
    Geniet maar optimaal van alle bijzondere ervaringen in Suriname!
    Een knuffel van Josje

  • 09 Februari 2015 - 10:40

    Marjolein:

    Hoi Sanne,

    Oei, dat zal nog een dobbertje voor je worden om weer terug te gaan naar Nederland! Erg leuk om te lezen hoe goed je je thuisvoelt in Suriname, dat is belangrijk. Aan de andere kant, als het je zo goed bevalt wat houdt je tegen om nog langer te blijven...
    Succes met alle af- en overwegingen, geniet van de komende tijd!
    Dikke zoen, Marjolein

  • 09 Februari 2015 - 12:09

    Astrid:

    Hoi Sanne,

    Wat leuk om je vehaal te lezen , je hebt het geweldig daar zo te horen !
    Maar.....kom je wel weer terug of ???
    Ik heb altijd al gezegd dat je in het verkeerde land bent geboren.
    Misschien hoor je wel in Suriname thuis ?
    Geniet lekker van alles !!!

    Hele dikke kus,
    Astrid

  • 09 Februari 2015 - 14:39

    0pa Sikke:

    meisje meisje wat heb jij het daar naar je zin ,geniet er van envooral deze weken met jos en marloes en de mooie reis die jullie volgels jou moeder gaan maken. dikke kus, van 0ma en mij.

  • 10 Februari 2015 - 16:51

    Jan En Aleida:

    Mooie ervaringen, Sanne en erg leuk om te lezen! Geniet ervan en een hartelijke groet!

  • 10 Februari 2015 - 17:00

    Andries:

    Sanne bedankt weer voor je mooie verhaal van je leven daar, erg boeiend. Geniet er maar lekker van.
    Hartelijke groet, andries.

  • 10 Februari 2015 - 21:46

    Alice:

    Hoi Sanne,
    Erg leuk om je ervaringen te lezen.
    Heel veel plezier op de mooie trips die je gaat maken met Jos en Marloes.
    Liefs, Alice & Arie

  • 11 Februari 2015 - 23:06

    Erna Kroeze:

    Heerlijk je verhalen te lezen, van feesten tot opzet nieuwe afdeling.
    ENJOY. Liefs mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn avonturen in Suriname volgen.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2198
Totaal aantal bezoekers 11297

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 09 April 2015

Werken als verpleegkundige in Suriname

04 Februari 2014 - 01 April 2014

Vrijwilligerswerk Suriname!!

14 Februari 2005 - 15 Januari 1970

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: