Schilpaddentour en belevenissen bij het project!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu Schilpaddentour en belevenissen bij het project!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu

Schilpaddentour en belevenissen bij het project!!

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hoi Allemaal,

Hier een kleine update vanaf m’n balkon in Paramaribo.
Afgelopen weekend ben ik op schilpaddentour geweest met nog 4 vrijwilligers. Ook dit was weer een heerlijk avontuur. Het begon met een boottocht vanaf Leonsberg op de Suriname rivier, deze kwam uit op de Commewijne rivier, waar we op zoek gingen naar dolfijnen en deze lieten zich gelukkig ook zien. 1 dolfijn liet zelfs nog een mooie sprong zien. Hierna zijn we naar Fort nieuw Amsterdam geweest wat ook een openluchtmuseum is. Onze gids vertelde dat dit fort gebouwd was om de plantages te beschermen. De verhalen over de Surinaamse geschiedenis raken mij echt. Ik kom er achter hoe weinig ik hier eigenlijk van weet. Onze gids heeft hier dan ook veel over verteld. Zo vertelde hij ons ook wat de rol van Suriname tijdens de 2de wereldoorlog was voor Nederland. Dat door Suriname de vliegtuigen gebouwd konden worden, omdat Surinamers bauxiet gingen zoeken. Ook dat veel Surinamers zich vrijwillig hebben opgegeven om in dienst te gaan, om voor Nederland te vechten. En dat Suriname na de tweede wereld oorlog in chaos is achtergelaten.
Surinamers denken zelf dat dit niet verteld wordt door de zwarte bladzijde die Nederland met Suriname heeft, namelijk de slavernij.

We zijn doorgevaren naar plantage Frederiksdorp, dit was vroeger een koffieplantage en is nu helemaal opgeknapt door Nederlanders. Hier hebben we een overheerlijke lunch genuttigd.
Hierna zijn we in 2 kleine korjaals ( ondiepe bootjes) door het zwampgebied gevaren. Dit gebied bleef me verrassen, we kwamen door verschillende stukken natuur. Het ene moment allemaal water lelies en het andere moment mangrovegebied. Na ruim een uur varen met af en toe bukken en de boot over een bruggetje sjouwen, kwamen we aan bij Matapica strand. Hier hebben we ons rustig kunnen installeren onder de overkapping op het strand. Ook werden hier de hangmaten opgehangen en hadden we een momentje om te ontspannen, wat een rust! Er waren hier wel erg veel muggen, soms zaten er wel 5 tegelijk op m’n handen.

Na het eten rond 20:00 starten we met de wandeling over het strand op zoek naar de schilpadden, het was een heerlijke avond en hadden er allemaal erg veel zin in. Op het strand waren veel grote krabben, deze renden soms over m’n tenen heen. Wat was het spannend! Even dachten we dat het niet ging lukken, de gids had het eigenlijk al opgegeven en liep nog een klein stukje verder en ja hoor, daar was een schildpad! Hij heeft ons toen snel geroepen en de schildpad voor ons tegen gehouden. Zo konden we nog snel een foto maken en haar bekijken voor ze in het water verdween. Wat een prachtig beest en wat zijn ze groot. Ik was echt onder de indruk en er stil van. Aan het spoor te zien heeft ze geen geschikt plekje voor haar eieren kunnen vinden en zal ze over een paar dagen terug komen om het nog eens te proberen. Op dat moment begon het heel erg te regenen, te stormen en nog meer regen, dit maakte de kans dat we nog een schildpad zouden zien, klein. De wandeling terug was ook een ware belevenis. Het slapen in de hangmat ook, je zou denken rustgevend zo bij de zee, maar de honden op het strand hadden af en toe echt ruzie en de storm werkte ook niet mee. De ervaring om zo in een hangmat te slapen is geweldig en dan maakt het allemaal ook niet echt meer uit.

Kortom weer een fantastische ervaring, al is me wel verteld dat als ik over 3 weken weer ga de kans zoveel groter is dat ik echt een schildpad ga zien die zijn eieren legt. Misschien dat ik dit ook nog wel ga doen, want ik ben zo onder de indruk van deze beesten!

Het Project:

Jullie zijn natuurlijk ook benieuwd naar mijn belevenissen bij het kindertehuis! Elke dag is weer een verassing, het blijft heftig en zwaar. Ik weet nu ook meer over de achtergrond van sommige kinderen. Van een aantal kinderen is de moeder overleden en is er nooit een vader is beeld geweest. De tweeling is gevonden in een hotel toen ze 4 maanden waren, hun moeder komt 1x per jaar met hun verjaardag langs. Van de kinderen waarvan de ouders nog wel in leven zijn, komt er weinig tot nooit bezoek. Sommige kinderen zijn dus hun hele leven al in dit huis. Dit vind ik zo heftig om te horen en raakt me diep. Deze kinderen hebben al zoveel meegemaakt.

Sommige kinderen zijn soms zomaar een dag vrij, dan is de juf ziek of heeft een verlof dag.
Het ene moment willen ze alle aandacht van je en het andere moment hebben ze geen zin om maar iets tegen je te zeggen. Zo heb ik gister een klap in m’n gezicht gehad van een van de tweeling en hij wilde me daarna nog een rochel in m’n gezicht geven, maar bedacht zich toch maar, ws na het zien van mijn gezicht. Dit zijn heftige momenten, maar vandaag waren we weer dikke vrienden. Ik kan ze nu ook uit elkaar houden, dat is best handig!  Lees nu af en toe een boek met de tweeling, dit vinden ze erg leuk.
Een klein jochie van 4 jaar lag deze week in het ziekenhuis met obstipatie en een longontsteking, zo zielig. Het raakt je echt als je dat jochie in z’n bedje ziet liggen. Hij krijgt bijna geen bezoek, alleen van ons eigenlijk. Gelukkig is hij nu weer thuis.

Inmiddels weet ik ook waaraan ik het geld ga besteden. Ik ga de tuin helemaal op laten knappen, samen met een aannemer! De schutting is namelijk te laag, hier kunnen de kinderen zo overheen klimmen, ook is de afwatering in de tuin slecht. Verder zijn alle speeltoestellen verouderd of stuk. Daarbij ligt er ook overal puin.
Ik ben met de aannemer in gesprek gegaan en die had gelijk allemaal goede ideeën. Met deze ideeën ben ik samen met Rianne (andere vrijwilliger) naar de hoofd zuster gegaan. Haar eerste reactie was waarom we dat niet eerst met haar hadden overlegd. Dit kan je toch niet zomaar doen, ik moet dit ook overleggen. De hoofdzuster staat erom bekend graag al het geld in eigen handen te hebben, zodat ze hier zelf ook wat aan over kan houden. Daarom wil ik het ook via de aannemer regelen. Ze zou er dezelfde dag op terug komen, deed dit echter niet. Ik heb haar die avond opgebeld en kreeg haar zelf niet aan de lijn, uiteindelijk heb ik via een andere zuster gehoord dat het wel goed is. Bijzondere manier hoe dit ging.

De aannemer is gelijk begonnen. De schutting is al klaar en morgen is waarschijnlijk de afwatering ook. Komend weekend wordt dan het eerste speelzand gestort, dan kunnen de kinderen zonder gevaar door de tuin rennen! Spannend!! Ik ben zo benieuwd naar het eindresultaat. Als het even mee zit is dit over ruim een week. Het gaat verrassend snel!! Ik heb foto’s toegevoegd van hoe het er op dit moment uitziet.

Dit is het voor nu weer even, probeer jullie elke week een update te geven. Komende week begin ik met de salsa lessen, Jeej!!

  • 20 Februari 2014 - 23:27

    Jos Visser:

    Hi San,

    Zit er al een leuke zwager voor mij tussen?

    kussieeee

  • 21 Februari 2014 - 00:23

    Rommy :

    Hoi Sanne ,wat een leuk verslag we beleven het zo een beetje mee,erg leuk dikke kzvan ons

  • 21 Februari 2014 - 00:23

    Rommy :

    Hoi Sanne ,wat een leuk verslag we beleven het zo een beetje mee,erg leuk dikke kzvan ons

  • 21 Februari 2014 - 00:44

    Hanna:

    Hoi Sanne, Wat goed om je belevenissen te lezen. De mooie dingen, maar ook heftige dingen die je meemaakt. Veel succes en plezier! Fijn dat je dit voor de kindjes kunt doen!!
    Dikke x Hanna

  • 21 Februari 2014 - 01:32

    Mandy Welboren:

    Mooie belevenissen Sanne!!

    Door de foto's te zien van de tuin ben ik echt benieuwd wat het eindresultaat hier van wordt! Echt een mooie bestmming heb je bedacht voor het geld.
    Goed dat je het zo zelf regelt..anders kwam het geld natuurlijk bij de hoofdzuster vooral.
    Veel plezier en succes met je project!
    Hou het in de gaten

  • 21 Februari 2014 - 12:19

    Astrid:

    Superleuk Sandy!! Genieten!!

  • 21 Februari 2014 - 12:38

    Alice:

    Hoi Sanne,
    Zo, dat was weer een roerig weekje. Erg leuk om te lezen. Je bent een genieter! Daarnaast pak je het projekt tuin ook goed aan. Knap hoor. Ben erg benieuwd naar het resultaat, ik sta versteld hoe snel je het met de aannemer geregeld hebt. Geniet ervan en veel plezier. Liefs Alice.

  • 21 Februari 2014 - 15:54

    Liesbeth:

    Hoi Sanne
    Wat leuk om op deze manier te zien en te lezen waar je allemaal mee bezig bent .Erg indrukwekkend.
    Je bent heel goed bezig.
    Lieve groetjes Liesbeth.

  • 22 Februari 2014 - 15:34

    Toos:

    Wat 'n geweldig project Sanne, ben benieuwd naar het resultaat.
    Groet en Liefs van Toos

  • 23 Februari 2014 - 12:09

    Ella:

    Hoi Sanne! Wel laat he nu pas een reaktie van mij, maar je weet het; ik ben nog steds een digibeet! Ik vind het ontzettend leuk om over je blevenissen te lezen, en vind het ook erg dapper van je dat je dit allemaal aangaat! Ik weet zeker dat je iets heel goeds doet voor de kinderen daar, ook al vertonen ze soms toch moeilijk te peilen gedrag. Dat lijk me ook lastig hoor, om, als je dan een klap krijgt je daar weer overheen te zetten en te bedenken wat die kleintjes allemaal al hebben meegemaakt.In ieder geval vond ik het leuk te lezen dat je al zo voortvarend een project voor je geld hebt gekozen , en goed dat je buiten deze 'hoofdzuster' bent omgegaan! Dat is jou wel toevertrouwd!.Ik blijf je volgen hoor! Hel veel liefs van Ella

  • 24 Februari 2014 - 14:15

    Baukje:

    Hoi Sanne, Wat weer een verhaal. Mooie tocht gemaakt en we zijn trots op je, dat je zelf een heel mooi project gevonden hebt om je geld aan uit te geven. Spelen in een veilige omgeving is heel belangrijk. Heel veel liefs Martin en Baukje

  • 26 Februari 2014 - 03:48

    Carla:

    Hoi Sanne,

    Je maakt veel mee wat ik allemaal lees en ook veel heftige dingen. Mooi om te lezen hoe het je daar gaat, en fijn dat er ook tijd is om het land te ontdekken. Lijkt me een belevenis als ik het lees. Wens je een fijne tijd en geniet ervan. Liefs Carla

  • 28 Februari 2014 - 08:20

    Marjolein:

    Hoi Sanne,
    Je hebt het weer geweldig naar je zin zo te lezen, en wat een leuke foto's! Het lijkt me wel moeilijk in het kindertehuis, die kleine kinderen en dan al zoveel ellende achter de rug. Goed dat je je geld op een manier besteed waar de kinderen het meest aan hebben, ze hebben wel wat positiefs nodig!
    Dikke zoen van Marjolein

  • 05 Maart 2014 - 00:11

    Erna:

    Hoi Sanne eindelijk heb ik reisverhalen gevonden en er tijd voor gemaakt om ze te lezen.
    Fantastisch hoor, kinderen begeleiden en ondersteunen , kinderen met een rugzakje aan ervaringen, en misschien weinig liefde kennen in hun jonge leven. En daardoor ook een bepaald gedrag vertonen, maar jou kennende ga je dat niet uit de weg, dikke duim.
    Verder natuurlijk veel plezier op je avontuurlijke tochten.
    Veel liefs Erna.

  • 05 Maart 2014 - 02:11

    Susan:

    Hoi Sanne,
    Wat een belevenis. Knap van je dat je het opknappen van de tuin hebt "doorgedrukt". Het is oneerlijk verdeeld in de wereld dat blijkt maar weer. Dan denk ik wat hebben we het mooi hier.
    Het werk lijkt me erg moeilijk, maar wel erg leuk dat je het kan afwisselen met mooie tripjes.
    Geef de kinderen maar een dikke kus van mij en geniet verder van al je ervaringen.

    Liefs Susan

  • 05 Maart 2014 - 16:28

    Andries:

    Hallo Sanne, bedankt voor je mooie en goede reisverhalen, je kan alles erg beeldend verwoorden,
    je ziet het voor je.
    Fijn dat het zo goed gaat en je heel veel mooie ervaringen opdoe.
    Lieve groet, andries en ruth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Vrijwilligerswerk Suriname!!

Ik ga voor twee maanden naar Suriname!! Daar ga ik als vrijwilliger werken in een kindertehuis voor kinderen besmet met HIV/Aids en kinderen die verwant zijn met Hiv/aids. Dit opvanghuis in Paramaribo Zuid vangt een aantal hiv/aids besmette kinderen op.
Ook vinden kinderen van wie de ouders aan AIDS overleden zijn - of niet in staat zijn voor hun kind te zorgen- voor korte of lange termijn een thuis bij de stichting. Momenteel wonen er 22 kinderen in het huis en circa 5 hiervan zijn hiv-besmet.
Het doel van de stichting is om zorg en welzijn aan te bieden voor kinderen in Suriname die besmet zijn met het HIV/AIDS virus, en die geen mogelijkheden hebben om zichzelf te verzorgen of te ondersteunen. Ook wonen er kinderen die zelf niet hiv besmet zijn maar waarvan de ouders /verzorgers hiv besmet zijn of aids hebben en daardoor niet voor de kinderen kunnen zorgen.
In dit sociale project zal ik me grotendeels bezig houden met het geven van extra aandacht aan de kinderen.
De activiteiten voor mij als vrijwilliger zijn o.a.:
- Assisteren bij dagelijkse werkzaamheden zoals de kinderen aankleden, baden en voeden
- Adminstratieve werkzaamheden
- Creatief bezig zijn met de kinderen
- Spel- en leesactiviteiten bedenken en uitvoeren
- De kinderen helpen met schoolwerk
- informatie geven over bijvoorbeeld hygiene, seksuele voorlichting en overige informatie bestemd voor de doelgroep.

Ik heb er heel veel zin in en ben benieuwd wat dit avontuur mij allemaal zal brengen

Recente Reisverslagen:

26 Maart 2014

Afscheid weeshuis en laatste week

17 Maart 2014

Een verslagje uit Suriname

09 Maart 2014

Eindelijk weer even een verslagje

20 Februari 2014

Schilpaddentour en belevenissen bij het project!!

14 Februari 2014

Eerste week!!!
Sanne

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn avonturen in Suriname volgen.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 11310

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 09 April 2015

Werken als verpleegkundige in Suriname

04 Februari 2014 - 01 April 2014

Vrijwilligerswerk Suriname!!

14 Februari 2005 - 15 Januari 1970

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: