Eindelijk weer eens een verslag vanuit surinamee - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu Eindelijk weer eens een verslag vanuit surinamee - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sanne - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer eens een verslag vanuit surinamee

Blijf op de hoogte en volg Sanne

07 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik schaam me diep maar hier eindelijk een bericht uit Suriname!!

Ik moet echt weer even graven in m'n geheugen wat ik de afgelopen maanden allemaal heb meegemaakt.
Laat ik beginnen bij m'n werk, waar ik inmiddels al ruim een maand aan het werk ben.

Ik werk 4 dagen op de dagverpleging waar oncologische patiënten komen voor hun chemotherapie. De afdeling heeft drie lig stoelen en is klein. Ik heb nog 4 collega's, die ieder super aardig zijn en me graag willen helpen.
Ze hebben ook de oncologie opleiding gevolgd, waarvan 2 in Nederland.

Mijn grootste verassing was toch wel dat ik zelf de chemotherapie moet klaar maken. In Nederland wordt dit door de oncotheek gedaan.
Er is gelukkig wel een lafkast, deze heeft een goed afzuig systeem waardoor de kans op contact met de middelen aanzienlijk klein wordt. Daarnaast moet ik ook beschermende kleding dragen, bestaande uit een lange jas, OK muts, mondkapje, beschermbril en handschoenen. Wie weet krijgen jullie nog wel eens een foto te zien.
Het aantal soorten chemotherapie komt aardig overeen met Nederland. Alleen de combinaties verschillen. Dit heeft vaak te maken met de kosten van de chemotherapie. Hier dekt de verzekering niet alles en sommige patiënten moeten het gehele bedrag zelf betalen en dit geld hebben ze vaak niet.

Het werk zelf wisselt per dag. Dit komt omdat het aantal patiënten per dag wisselt. De ene dag heb je maar 1 patiënt en de andere dag heb je er 5, wat ook gelijk de max is. Ik werk op een dag met 4 collega's, af en toe met 3. Dus het kan soms erg rustig zijn en heb je echt niks te doen.
Inmiddels ben ik al helemaal zelfstandig aan het werk en weten de patiënten ook wie ik ben.
Merk wel dat ik moet wennen aan het opnieuw opstarten, omdat ik in Nederland veel meer verantwoordelijkheid heb en mag nemen. Met daarnaast nog m'n andere taken.
Wel staan we open voor mijn ideeën en mag deze dan ook uitwerken. Nu bezig met het schrijven van behandelplannen die meegegeven kunnen worden aan de patiënt.
Ook vragen ze me nu regelmatig om stukken na te kijken, omdat ze vinden dat ik een kritische blik heb.

Verder gaat de afdeling verhuizen naar een nieuwe afdeling, wanneer dat gaat gebeuren is voor ons allemaal nog een raadsel. :)
Heb de afdeling al wel gezien en die ziet er 10x beter uit. Een grote zaal waar we de patiënten kunnen behandelen, 1 aparte kamer voor als een patiënt niet goed wordt en 2 gespreksruimtes. Eindelijk het ene uiterste in het andere uiterste.

Kortom ik heb het echt naar m'n zin. De ene dag is leuker dan de andere. Maar het contact met mijn collega's is goed en dat vind ik het belangrijkste.

Maar ik ben natuurlijk niet alleen maar aan het werk. Ik dans een aantal keer per week verschillende dansen. Ik leer echt veel en geniet er enorm van, ook al ziet het er niet altijd zo goed uit als hoe de mannen het doen. Binnenkort ga ik de salsa weer oppakken.

Ook ga ik af en toe op trip. Zijn naar Carolina kreek en Klaas kreek geweest met een paar vrienden van hier. Zijn altijd gezellige weekenden. Slapen dan in onze hangmat en zelf koken en het gezellig maken. Is af en toe heerlijk om de stad uit te zijn.

Afgelopen 2 weken zijn m'n moeder en tante bij me geweest en hebben een heerlijke tijd gehad.
Als verassing had ik ze opgehaald van de luchthaven, samen met een kennis. Want in diezelfde periode kwam Christine voor ander halve week bij me logeren, haar had ik de vorige keer hier in Su leren kennen.

De eerste 2 dagen moest ik gewoon werken en hebben we in de avond lekker gegeten. Op woensdag zijn m'n moeder en tante mee geweest naar mijn dansles en vonden het erg leuk. Ook leuk om al mijn vrienden hier te leren kennen.
Van vrijdag t/m zondag zijn we naar Danpati geweest, dit ligt aan de boven Suriname rivier. Hiervoor moesten we eerst 3uur met de auto en daarna nog een aantal uur over het water. Omdat het water laag staat moesten we een aantal keer de boot uit, zodat de boot over de rotsen getrokken kon worden. Eigenlijk best fijn omdat we dan gelijk even onze benen konden strekken.
De omgeving is daar prachtig, het enige wat je ziet is de rivier, de rotsen die boven het water uitsteken en de jungle. Onderweg kom je regelmatig dorpjes tegen, langs de kan van het water zie je dan kinderen spelen en vrouwen die de was doen. Echt een andere wereld.
Het verschil tussen de stad en het binnenland is erg groot, maar van beide kan ik extreem genieten.
We kwamen pas laat aan in Danpati, waar de gastvrouw ons stond op te wachten. Hele lieve vrouw dit had kan werken. Er stond een heerlijke pompoen soep met cassavebrood voor ons klaar. Na het eten hebben we even gezwommen in de rivier. Voor sommige een hele prestatie vanwege de angst voor de beesten!

s'avonds werden er vuurkorven aangestoken en hebben we met de hele groep naar verhalen van de eigenaar geluisterd. Over zeemeerminnen waar je niet naar moet luisteren omdat er dan rare dingen kunnen gebeuren.

De volgende dag hadden we een dorpswandeling door het dorp dan. Waar onze gids ons veel vertelde over de gebruiken en de manier van leven in het dorp. De gids kwam zelf ook uit het dorp en kon gelijk even al zijn contacten langs.
In de middag hebben we een boswandeling gemaakt, de gids vertelde ons van alles over de bomen en planten. Bijv de telefoonboom, als je hier met een stuk hout hard op slaat kan je dit km verder nog horen. Vroeger werd deze boom gebruikt om mensen op te sporen in de jungle.

In de avond hebben we nog een kaaimannen toch gedaan. Een hele ervaring, in het donker in een klein houten bootje de rivier op. Al snel hadden we de eerste kaaiman gespot. De gids stapte uit de boot heeft de kaaiman gepakt, zodat we deze van dichtbij konden zien en aanraken.
De sterrenhemel was hier ook fantastisch mooi, zo helder.
De volgende dag moesten helaas al weer weg van dit paradijs en die lieve mensen.

De rest van de week hadden m'n moeder en tante al aardig wat gepland vanuit ned en moest ik een aantal dagen werken.
Wel hebben ze onafhankelijkheidsdag meegemaakt. We zouden samen op stap maar de planning en het weer liet dit niet toe. Later kwamen we elkaar wel tegen aan de waterkant, hier stonden allemaal eettentjes en andere kraampjes. Erg gezellig. Ik was met een aantal meiden op stap. Aan de waterkant was ook een surinaams feest, de meeste dames hadden hier geen zin in. Maar dat hield mij, Elize, nynke en Soraya niet tegen. Er waren inderdaad alleen maar Surinamers. Maar gelukkig kwam Don ons vergezellen en hebben we een heerlijke avond gehad en gedanst voor ons leven.

Vrijdagavond nog even naar de salsa avond geweest in t'vat, waar m'n tante te dans werd gevraagd, terwijl ze haar rugzak op haar rug had.

Zaterdag en zondag zijn we naar dan ta bai vertrokken een trip die don voor ons geregeld had. Hij ging dan ook mee als kok. Heerlijke trip, lekker gezwommen in de stroomversnelling, boswandeling en heerlijk eten. In de avond erg gelachen, spelletjes en een fles borgoe leeggedronken.
Dus een heerlijke trip gehad.

Maandag was alweer de laatste dag en zijn we gaan fietsen. De centrale markt laten zien waar je groente, fruit, kruiden, vlees etc kan kopen. Erg leuk om er doorheen te lopen en kom er ook graag om mijn spulletjes te kopen.
Ook langs het weeshuis geweest. Voor mn moeder en tante een hele ervaring Het is nu wel opgeknapt maar blijft oud. Er wonen nu bijna 40 kinderen en is daarvoor eigenlijk te klein.
De kinderen waren blij om me te zien en stelde zich allemaal voor. Dit ging gelukkig gedoseerd omdat de kinderen langzaam aan van school kwamen. We is er meerdere keren gezegd dat ze beide eruit zien als een jonge, vanwege de korte kapsels.

Dinsdag was het weer tijd op naar huis te gaan voor ze. Helaas! Hebben een heerlijke tijd samen gehad. Vond het ook heerlijk om mijn leven hier aan ze te laten zien.

Voor nu laat ik het zo even. De rest komt later weer.

Dikke kus





  • 07 December 2014 - 21:28

    Moeders:

    Hoi Sanne mooi verwoord weer ,zo heb ik het ook ervaren ,denk er veel aan zeer genoten

  • 07 December 2014 - 21:31

    Kiki:

    Lieve Sanne.
    We hebben lang op je verslagje gewacht maar denk ik dan maar; die heeft het naar haar zin! en dat blijkt ook wel. Gelukkig. Geniet verder van je tijd daar, knuffels van de de Boertjes xxx

  • 07 December 2014 - 21:42

    Anouk:

    Klinkt allemaal goed, San! Geniet lekker! Xx

  • 07 December 2014 - 21:56

    Anneke:

    Wat heerlijk dat je het weer zo naar je zin hebt en zo geniet,je hoort daar gewoon thuis Sanne!!!groetjessssss Anneke

  • 07 December 2014 - 22:18

    Pa:

    Hoi, Sanne geweldig dat je het zo naar je zin heb.
    Rommy en Alice hebben het prima naar hun zin gehad alles verteld foto filmpjes gezien. Je dans die vrienden van je er uit heel goed om te zien. Blijf er van genieten Gr pa kz

  • 08 December 2014 - 07:32

    Baukje:

    Hoi Sanne, Wat leuk om wat van je te horen, je kan het zo goed verwoorden dat het ik er een voorstelling bij heb. Gister een uur met je moeder in de auto gezeten naar Richard, en had van haar ook de verhalen gehoord. Geniet ervan en tot ziens. Dikke kus.

  • 08 December 2014 - 13:07

    Hanna:

    Hoi San, mooi om je belevenissen te lezen! Heerlijk dat je zo geniet!!

    Liefs Hanna

  • 08 December 2014 - 16:40

    Astrid:

    Leuk Sandy! Veel plezier daar!!
    xx Astrid

  • 09 December 2014 - 08:10

    Josje:

    Hoi Sanne,

    Ben blij dat je het naar je zin hebt in je nieuwe werkomgeving.
    Mooi dat je ook kunt helpen met verbeteren. Nog veel plzier gewenst naast het werk met je danden en uitstapjes. jaloersmakend!
    Alvast een spannend Oud en Nieuw gewenst....
    Liefs van Josje

  • 09 December 2014 - 12:18

    Marjolein:

    Hoi Sanne,
    Meid, meid wat een avonturen! Heb je nog wel tijd om te werken ;-)). Geweldig om je belevenissen te lezen, wat zul je genieten van alles! Hoe is het met H.....?
    Liefs, Marjolein

  • 09 December 2014 - 22:32

    Ella:

    Hoi Sanne, leuk omweer wat van je te horen!. Zit nu even aan je te schrijven omdat het systeem er weer eens uit ligt! Voor het EVD dan( heb avonddienst). Zo zie je maar dat het hier ook niet altijd rozegeur is!. Fijn dat het goed met je gaat, kom je echt wel terug?! Alvast hele fijne feestdagen, Liefs, Ella

  • 10 December 2014 - 07:48

    Claudia:

    Hey Sanne,

    Leuk, leuk, leuk! Goeie verhalen, je bent goed bezig! Wel weer terugkomen hoor... Maar tot die tijd, volop genieten en alles meepakken. Ga ervoor! Ze gaan je nog missen straks, net als wij nu. Fijne feestdagen alvast.

    Liefs, Claudia

  • 12 December 2014 - 14:52

    Andries:

    Hoi, Sanne, fijn om weer wat van je leven daar te vernemen. Alles is daar zo anders dan hier en goed om te lezen dat je er zo van geniet. We wensen je nog een mooie tijd daar toe, lieve groet andries en ruth.

  • 12 December 2014 - 18:18

    Angelique:

    Top San!!! Helemaal te gek zeg Genieten hoor !!

    Groetjes Angelique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Welkom op mijn profiel. Je kunt hier al mijn avonturen in Suriname volgen.

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 547
Totaal aantal bezoekers 11315

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2014 - 09 April 2015

Werken als verpleegkundige in Suriname

04 Februari 2014 - 01 April 2014

Vrijwilligerswerk Suriname!!

14 Februari 2005 - 15 Januari 1970

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: